Ανακάλυψη

Οι Vitali Nevski και Artyom Novichonok προγραμμάτιζαν παρατήρηση με το κατοπτρικό τηλεσκόπιο των 40 εκατοστών του International Scientific Optical Network (ISON) στο Αστεροσκοπείο Kislovodsk στη Ρωσία την νύχτα της 20ης Σεπτεμβρίου, αλλά ο καιρός ήταν άσχημος κατά την μεγαλύτερη διάρκεια της νύχτας. Μισή ώρα πριν το λυκαυγές, καθάρισε ο ουρανός και ξεκίνησαν την φωτογράφιση στην περιοχή των αστερισμών Καρκίνου και Διδύμων.

© 2012 by A. Novichonok
(ISON-Kislovodsk Observatory, Russia)

Μετά το ξημέρωμα, ο Novichonok αποχώρησε για ξεκούραση, ενώ ο Nevski φόρτωσε τις εικόνες στο πρόγραμμα CoLiTec, το οποίο χρησιμοποιείται στην ανίχνευση αστεροειδών και κομητών καθώς κινούνται στις εικόνες.

Ο Nevski παρατήρησε ένα αρκετά λαμπρό αντικείμενο με ασυνήθιστα αργή κίνηση, γεγονός που τον έκανε να το τοποθετήσει πέρα από την τροχιά του Δία. Οι φωτογραφίες που περιελάμβαναν τον κομήτη πάρθηκαν από τις 01:10 έως τις 01:40 στις 21 Σεπτεμβρίου.

Αμέσως στάλθηκε ειδοποίηση στο Central Bureau for Astronomical Telegrams, το οποίο καταχώρησε το αντικείμενο στην σελίδα επιβεβαίωσης NEOCP του Minor Planet Center, έτσι ώστε και άλλοι αστρονόμοι να φωτογραφίσουν το αντικείμενο προς επιβεβαίωση.

Ήταν ακόμη αβέβαιο αν επρόκειτο για αστεροειδή ή κομήτη. Ο Novichonok εξασφάλισε χρόνο παρατήρησης με το τηλεσκόπιο 1,5 μέτρου στο Αστεροσκοπείο Maidanak στο Ουζμπεκιστάν και ο O. Burhonov φωτογράφισε το αντικείμενο στις 23:45 στις 21 Σεπτεμβρίου.

Έτσι επιβεβαιώθηκε η ανακάλυψη του κομήτη από τους Nevski και Novichonok. Ωστόσο και άλλοι αστρονόμοι μέσω της ενημέρωσης από το NEOCP, είχαν ήδη αναφέρει ότι το αντικείμενο ήταν όντως κομήτης, έτσι βαφτίστηκε ISON, αντί να λάβει τα ονόματα των δύο αστρονόμων.

Οι πρώτοι υπολογισμοί της τροχιάς

Καθώς το αντικείμενο βρισκόταν ακόμη στην σελίδα επιβεβαίωσης του NEOCP, ονομάστηκε προσωρινά AS03D20. Ο Γερμανός ερασιτέχνης αστρονόμος Maik Meyer ενδιαφέρθηκε για το αντικείμενο και ξεκίνησε να υπολογίσει την τροχιά του.

Η πρώτη εικόνα του κομήτη στις 21 Σεπτεμβρίου,
© 2012 by V. Nevski and A. Novichonok
Δημοσίευσε τα πρώτα αποτελέσματα στην λίστα ενημέρωσης «comets-ml» στις 23 Σεπτεμβρίου 2012. Χρησιμοποίησε 33 θέσεις του κομήτη από το διάστημα 21-23 Σεπτεμβρίου και το αποτέλεσμα ήταν να τοποθετήσει το περιήλιο του κομήτη στις 19 Οκτωβρίου 2013 και σε απόσταση 0.03 αστρονομικών μονάδων (4.5 εκατ. χιλιομέτρων) από τον Ήλιο κάτι που οδήγησε τον Meyer να σχολιάσει: «κάτι για να ονειρευτούμε;»

Λίγο αργότερα δημοσίευσε νέους υπολογισμούς χρησιμοποιώντας 40 θέσεις του αντικειμένου, ορίζοντας έτσι το περιήλιο στις 14 Νοεμβρίου 2013 σε απόσταση 0.01 αστρονομικών μονάδων (1.5 εκατ. χιλιομέτρων) και σχολιάζοντας: «εξακολουθεί να φαίνεται καλό.»

24 ώρες αργότερα δημοσίευσε την τελική τροχιά, χρησιμοποιώντας 50 θέσεις από το διάστημα 21-24 Σεπτεμβρίου θέτοντας το περιήλιο στις 1 Νοεμβρίου 2013 σε απόσταση 0.02 αστρονομικών μονάδων (3 εκατ. χιλιομέτρων).

Την ίδια ημέρα το Minor Planet Center δημοσίευσε όλες τις παρατηρήσεις του κομήτη, καθώς και εικόνες πριν την ανακάλυψη του, που έστειλαν τα αστεροσκοπεία Mount Lemon και Pan-STARRS 1.

Η τροχιά που προέκυψε με την ενσωμάτωση 54 θέσεων του κομήτη, από τις 28 Δεκεμβρίου 2011 έως τις 23 Σεπτεμβρίου 2012, τοποθέτησε το περιήλιο στις 28 Νοεμβρίου 2013 σε απόσταση 0.012 αστρονομικών μονάδων (1.8 εκατ. χιλιομέτρων).

Εικασίες

Πολλούς μήνες πριν το περιήλιο του κομήτη και κατά την πρώτη εβδομάδα από την ανακάλυψη του, υπήρξαν πολλές εικασίες σχετικά με την εμφάνιση του στο ουρανό:

• Πολλοί υποστήριξαν ότι ο κομήτης μπορεί να φτάσει σε μέγεθος -6 έως -10 όταν θα βρίσκεται κοντά στον Ήλιο, γεγονός που θα τον κάνει ορατό ακόμη και την ημέρα.
  • Το Central Bureau for Astronomical Telegrams ανέφερε ενδεικτικά μια μέγιστη λαμπρότητα -13.1 στις 28 Νοεμβρίου 2013.
  • O John E. Bortle σημείωσε: «βασιζόμενοι στην εξέλιξη σημαντικών κομητών στο παρελθόν με περιήλιο μικρότερο από 0.1 αστρονομικές μονάδες (15 εκατ. χιλιόμετρα), στην ευθυγράμμιση της Γης - κομήτη - Ήλιου στις αρχές Δεκεμβρίου έως τα μέσα του μήνα και υποθέτοντας έναν τυπικό ρυθμό παραγωγής σκόνης, τότε μπορούμε να πούμε ότι η ουρά του μπορεί να είναι η μακρύτερη που θα έχει καταγραφεί ποτέ»
  • Ο Reinder J. Bouma επεσήμανε στις 24 Σεπτεμβρίου 2012 ότι η τροχιά του είναι περίπου όμοια με την τροχιά του «μεγάλου κομήτη» του 1680. Άλλοι πρότειναν την πιθανότητα ο κομήτης του 1680 και ο νέος κομήτης να είχαν διαχωριστεί στο μακρινό παρελθόν.
  • Μετά από νεότερα στοιχεία για την τροχιά του ISON, προκύπτει ότι είναι ένας νέος κομήτης, προερχόμενος από το νέφος του Όορτ και δεν σχετίζεται με τον «μεγάλο κομήτη» του 1680. (ενημέρωση 22 Ιουλίου από www.isoncampaign.org)

Όλοι πάντως συνιστούν προσοχή στις εκτιμήσεις, έως ότου μάθουμε περισσότερα για τον κομήτη. Ο Bortle επεσήμανε παλαιότερα περιστατικά των τελευταίων δεκαετιών, όπου κομήτες απέτυχαν να φανούν αντάξιοι των προσδοκιών.

Μόνον ο χρόνος θα δείξει.