Οκτώβριος 2013

Κατά τον Οκτώβριο, ο κομήτης θα συνεχίσει να βρίσκεται στον πρωινό ουρανό, αυξάνοντας σταδιακά σε λαμπρότητα, καθώς θα κινείται στον αστερισμό του Λέοντα. Την πρώτη του μήνα θα βρίσκεται στην πλησιέστερη απόσταση από τον πλανήτη Άρη, μόνο 10.8 εκατομμύρια χιλιόμετρα και θα γίνει προσπάθεια παρατήρησής του από τα ρόβερ Curiosity και Opportunity αλλά και από τα τροχιακά Mars Express και Mars Reconnaissance Orbiter.

Στα μέσα του μήνα θα είναι παρατηρήσιμος μετά τις 4 το πρωί, ενώ την ώρα του λυκαυγούς θα βρίσκεται ήδη σε ύψος 40 μοιρών. Ο κομήτης, ο Άρης και ο Βασιλίσκος θα είναι παρατηρήσιμοι στο ίδιο τηλεσκοπικό πεδίο.

Ο κομήτης πιθανόν να είναι οριακά ορατός στο γυμνό μάτι μέχρι τα μέσα του μήνα, έχοντας λαμπρότητα 5ου μεγέθους.

Μετά τις 15 Οκτωβρίου ο κομήτης θα βρίσκεται στο πεδίο του ενός (από τα δύο) ηλιακού τροχιακού αστεροσκοπείου STEREO, ενώ τα διαστημικά τηλεσκόπια Hubble και Chandra θα μελετήσουν επίσης τον κομήτη.

Τέλη Οκτωβρίου θα έχει μετακινηθεί στο νότιο τμήμα του Λέοντα, πάνω από 15 μοίρες χαμηλότερα του Βασιλίσκου, ενώ ο Άρης θα βρίσκεται 5 μοίρες πάνω από τον κομήτη, η ουρά του οποίου θα σημαδεύει τον κόκκινο πλανήτη.

Στις 25 Οκτωβρίου θα βρίσκεται κοντά στους γαλαξίες Μ95 και Μ96, ενώ στις 29 και 30 στην σκηνή θα προστεθεί και ο μηνίσκος της Σελήνης.

Χάρτης με τις θέσεις του κομήτη και του Άρη για όλο τον Οκτώβριο:

2 σχόλια:

1. Ανώνυμος8/10/13 17:59

Συγχαρητήρια στον Σύλλογο σας άλλα και για την εργασία σας σχετικά με τον κομήτη ΙSON .Μήπως θα μπορούσε κάποιος να με πληροφορήσει με ΑΠΛΆ ΕΛΛΗΝΙΚΆ πότε ένας << ερασιτέχνης >> αστρονόμος με πολύ περιορισμένες γνώσεις θα μπορούσε να παρατηρήσει τον ISON και ίσως να τον φωτογραφίσει με μικρο σχετικά τηλεσκόπιο και κάποιο ελαφρό εξοπλισμό .Φωτογρ.Μηχανή DSLR. Μηλω για Οκτώβρη Νοέμβρη και Δεκέμβρη.Ποιες ήμερες και ποιες νύχτες είναι οι καταλληλότερες?Ευχαριστώ.-Η ηλεκτρ Διευθ. μου ειναι..(.rovespieros@in.gr )

ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλημέρα από Θεσσαλονίκη,
      η παρατήρηση του κομήτη τις επόμενες ημέρες θα γίνεται ολοένα και πιό εύκολη καθώς ο κομήτης θα αυξάνει σε λαμπρότητα. Τωρα έχει μέγεθος περίπου 10,5-11, που σημαίνει ότι χρειάζονται κιάλια η τηλεσκόπιο για την παρατήρησή του. Για να τον βρείτε, χρησιμοποιήστε τον χάρτη Οκτωβρίου στην ιστοσελίδα.
      Η φωτογράφιση κομητών είναι εντελώς διαφορετική περίπτωση και απαιτείται εμπειρία αλλά και κατάλληλος εξοπλισμός. Πρέπει να «οδηγείται» το τηλεσκόπιο έτσι ώστε να μένει σταθερός ο κομήτης (αλλά θα αφήνουν γραμμές τα αστέρια). Χρειάζεται λοιπόν τηλεσκόπιο με ισημερινή στήριξη με μοτέρ και πολικά ευθυγραμμισμένη. Μόνο με μια DSLR μπορείτε να φωτογραφίσετε τον κομήτη σε εικόνα ευρέως πεδίου, όπου οι απαιτήσεις είναι λιγότερες. Ξεκινήστε με έναν απλό φακό και έκθεση πάνω από ένα λεπτό στην περιοχή που βρίσκεται ο κομήτης και κάντε δοκιμές. Ακόμη όμως είναι νωρίς για τέτοιου είδους εικόνες, καθώς ο κομήτης είναι ακόμη μικρός. Όμως όταν αναπτύξει ουρά τότε δεν θα μπορούμε να τον «χωρέσουμε» στο οπτικό πεδίο που μας δίνει το τηλεσκόπιο, αλλά θα χρησιμοποιούνται μόνο φωτογραφικοί φακοί ή μωσαϊκό από πολλές εικόνες μέσω τηλεσκοπίου.

Διαγραφή